خانه سبد خرید 0 لیست قیمت حساب کاربری

مقایسه ی سه نسل مهتابی فلورسنت ، اف پی ال و براکت خطی

مقایسه ی سه نسل مهتابی فلورسنت ، اف پی ال و براکت خطی
  • ۱۴۰۲-۱۱-۱۴
  • توسط مدیریت سایت
  • 0 نظر

مقایسه ی سه نسل مهتابی فلورسنت ، اف پی ال و براکت خطی

با طولانی شدن دوره ی لامپ های رشته ای نیاز به وجود منبع نوری جدید که بتواند ایرادات بزرگ لامپ های رشته ای را بپوشاند همچنین  با نوری متفاوت حس و حال تازه ای به خانه ها ببخشد ، کاملا حس می شد. 

سرانجام مهتابی فلورسنت که با بخار جیوه کار میکرد ساخته شد. این مهتابی ساز و کار جالبی داشت که شاید هنوز هم نحوه ی عملکردش و چگونگی تولید نوری خنک و سفید ، برایتان سوال برانگیز باشد که به طور مختصر و ساده در ادامه با ساختارش اشنا خوهید شد.

به محض اینکه جریان برق به هر دو سر مهتابی فلورسنت وصل شود، دمای ارگون و گاهی نئون درون ان بالا می رود که به دنبالش جیوه تغییر حالت داده و به گاز تبدیل می شود. همزمان در قسمت مدارها و رشته ها فعل و انفعالاتی اتفاق می افتد. مدارها با ماده ای غیر هادی پوشیده شده اند که افزایش دما باعث می شود الکترون هایی را در اطراف منتشر کنند. الکترون ها از یک جهت و گاز جیوه از طرفی دیگر با هم اصابت می کنند. نتیجه ی این روند تولید نور فرابنفش است . سپس کنش و واکنش پرتو فرابنفش با ماده ی فسفر به تولید نور سفید و زیبا می انجامد.

فواید مهتابی فلورسنت :

  • اولین ویژگی مثبتی که که مهتابی فلورسنت با ان شناخته شد ، کم مصرف بودن بود. این ویژگی به تنهایی انقدر مهم بود که برای مدتی طولانی مهتابی فلوسنت را به محصولی محبوب و پر فروش تبدیل کرد.
  • لامپ های رشته ای بخاطر نور قرمز رنگ چشم را بسیار اذیت می کردند حتی مطالعه برای مدتی کوتاه در اتاقی که با نور این لامپ ها روشن شده بود، غیر ممکن بود.
  • مهتابی فلورسنت توانست تا حدود نیمی از میزان مصرف لامپ رشته ای را کاهش دهد که مقدار قابل توجهی است. چیزی ازتولید انها نگذشته بود که  نور انها متنوع تر شده تا جایی که در بیشتر پاساژ ها ، گالری ها و بیمارستان ها مهتابی های  فلورسنت وظیفه تامین نور را برعهده داشتند.

ایرادات مهتابی فلورسنت :

  • همانطور که جیوه بخشی از فرایند تولید نور زیبا و سفید را اجرا می کرد ،اما خاصیت سمی بودنش می توانست سلامتی انسان را به خطر بی اندازد. اگر شکافی در سطح خارجی ایجاد می شد ، بخار جیوه به راحتی در هوا پخش می شد.
  • یک از ایرادات دیگرمهتابی های فلورسنت که موجب انتقاد مشتریان شده بود ، سرعت فرسوده شدن بود. آنها در مقایسه با منابع نوری دیگر عمر کمتری داشتند که با سیاه شدن قسمت هایی از ان یا چشمک زدن ها به سوختن نزدیک می شدند.
  • حتما به خاطر دارید بعد از فشردن کلید برق چند ثانیه (شاید پانزده ثانیه !) طول می کشید تا روشن شوند. تازه مدام صدایی ضعیف و آزار دهنده پخش میشد که علاوه بر کلافه کردن  در عملکرد رادیو و اینترنت هم اختلال ایجاد می کرد. همه این ها نیاز به محصولی جدید را در مشتریان ایجاد کرد و تولید کنندگان را هم برای رفعه ایرادات و خلق نسلی جدید به ابتکار واداشت تا محصولی سودمند به نام مهتابی FPL بسازند.

لامپ fpl

معرفی و مزایای مهتابی FPL :

کلمه FPL از عبارت  FLOURESCENT PARALLEL LAMP گرفته شده که در زبان فارسی به نام مهتابی فلورسنت موازی معرفی شده اند. اگر نسل قبل و مهتابی فلورسنت موازی را تست کرده باشید متوجه اولین نقطه قوت که افزایش نور در مهتابی FPL است می شوید. دومین تغییر منجر به حذف ایراد چشمک زدن شد.

  • مهتابی FPL به زیستگاه انسان ضرر نمی رساند و کاملا سازگار است.
  • قطعه ی جدیدی به نام هیت سینگ آلومینیومی اضافه شده که با عملکرد جالبی موجب طول عمر مهتابی می شود.
  • همانطور که می دانید حرارت یا به اصطلاح داغ کردن تجهیزات الکتریکی عامل اصلی کاهش عمر و اختلال در کارشان می باشد که مهتابی FPL با مجهز شدن به هیت سینگ، دغدغه ی مشتریان را برای همیشه رفع کرد.

مهتابی براکت خطی :

مهتابی براکت خطی یا ال ای دی ، روی سقف نصب می شود. زیرا واسطه ای که بدنه را به سقف متصل می کرد دیگر وجود ندارد. این خود ویژگی مثبتی است زیرا منبع نور از دیواره ها به مرکز اتاق منتقل می شود تا ایجاد سایه به حداقل برسد بخصوص اگرسقف منزل کوتاه باشد بهترین انتخاب است.

مهتابی ال ای دی بهترین جایگزین برای مهتابی های کم مصرف :

به همان صورتی که مهتابی های اف ال پی جانشینی خوب برای مهتابی فلورسنت شدند، مهتابی براکت خطی انقدر تکامل یافته و تقریبا بدون نقص عمل کرد که بهترین جایگزین برای همه انها شد و توانست با مهتابی اف ال پی رقابت کند. همانطور که توضیح دادیم ، بعد از ازاد شدن گاز جیوه اشعه ی فرابنفش تابیده می شد که حالا گاز جیوه دیگر در این محصول جایی نداشته بنابراین از پرتو فرابنفش هم خبری نیست و مهتابی براکت خطی تبدیل به محصولی شده که دوستدار سلامتی انسان و طبیعت است.

مهتابی های فلورسنت و اف پی ال بدون وجود قطعه ای به نام ترانس که معایب مختص به خودش را دارد، کار نمی کردند که در ادامه چند نقطه ضعف ترانس را در زیر لیست کرده ایم :

  • انرژی زیادی تلف می کرد که نتیجه ی آن داغ شدن لامپ و ذوب شدن هر انچه با آن در تماس بود.
  • از آنجایی که ولتاژ بدون هیچ واسطه به دو طرف مهتابی وارد می شد ، کوچکترین شدت و ضعفی در قدرت ان ،به همین میزان جریان الکتریسته را به دو سر منتقل می کرد درنتیجه  دوام مهتابی های قدیمی با افت شدیدی مواجه می شد.
  • در واقع ترانس ها در ایجاد صدای ضعیف مهتابی های قدیمی نقش داشتند.
  • وجود ترانس ها موجب سنگین شدن کالا می شد و از انجایی که مهتابی ها در ارتفاع نصب می شوند، ازین ویژگی منفی نمی توان چشم پوشی کرد.

فواید مهتابی ال ای دی یا  براکت های خطی :

مهتابی ال ای دی و براکت های خطی

  • اولین فایده ای که مشتریان را قانع کرد تا منابع نور خانه را حتی اگر سالم هستند،  عوض کرده و برای محصولی جدید هزینه کنند ، کم مصرف بودن مهتابی های براکت است. البته نقطه قوت های دیگر هنگام مصرف نمایان می شدند. برای مثال بدنه ی مقاومی دارند که علاوه بر نصب راحت تر ، احتمال اینکه در حمل و نقل سالم به دست مشتری برسد را بالا برده است. شاید با مراقبت و دقت بیشتر می شد با خاصیت سمی بودن جیوه در مهتابی های قدیمی کنارآمد اما شکننده بودن شیشه ی لامپ ویژگی مناسبی نبود که این عیب را بپوشاند.
  • مهتابی براکت بر خلاف نسل قبل حرارت کمی تولید می کند بنابراین بدنه چه در ابتدای روشن شدن چه بعد از چند ساعت کار کردن خنک است.
  • مهتابی های براکت همواره نوری پر قدرت دارند و شاید برای نصب محصولی جدید نیاز به تعویض آن داشته باشید.
  • بدنبال حذف ترانس ، براکت جریان برق را به طور مستقیم دریافت می کند.

شاید فکر کنید مهتابی براکت خطی با توجه به خصوصیات مثبت بیشماری که دارد، تولیدکنندگان برای خلق محصولی ویژه که برای محیط های خاص استفاده می شود چنین حد از تمرکز را روی این کالا گذاشته اند اما مهتابی براکت خطی با نیاز هر محیطی از دفاتر کار گرفته تا خانه ها، مراکز خرید، کافی شاپ ها هماهنگ است حتی ساختار ظریف و امکان نصب بر روی سقف، باعث شده با محیط های کوچک هم جور دربیاید.

تمام فوایدی که ذکر شد ، فقط گوشه ای از محاسنی که براکت را به یک محصول بی نظیر تبدیل می کند ، بود. بدون شک خیلی از موارد دیگر را به دلیل پیچیده و فنی بودن در فهرست برتری ها جای ندادیم اما سعی کرده ایم تا جای که می شود با مثال ها و بیانی روان تر بتوانیم انطور که می شود زحمات و ابتکارات تولیدکنندگان را نشان دهیم. همچنین ثابت کنیم در بهبود و ارتقا یافتن منابع روشنایی هیچ محدودیتی نیست.

مهتابی ال ای دی و براکت های خطی

مهتابی ال ای دی می تواند جای مهتابی های با کیفیت قبل را بگیرد ؟

مهتابی های قدیمی در کنار معایبی که داشتند ، در زمان خود از انها به عنوان منابع روشنایی جدید و کارامدی یاد می شد. طوری که بعضی افراد هنوز هم عقیده دارند( البته بدون شناخت قدرت نسل جدید) مهتابی های جدید از پس تامین نور محیط های باز و وسیع بر نمی ایند. اما فناوری استفاده شده در مهتابی ال ای دی (براکت) نور را حتی در دود و مه تا فاصله قابل توجهی پراکنده می کند. طبق روند پیشرفت لامپ ها ، مهتابی براکت خطی علاوه بر اینکه قادر است عملکرد خوب و یکسانی با مهتابی های فلورسنت و اف پی ال داشته باشد بلکه دارای امکانات تازه ای در جهت رفاه و سود مصرف کننده است که جایگزین شدنش را واجب می کند.

در این مقاله سعی شد منابع نوری به ترتیب در سه نسل مهتابی های فلورسنت ، اف پی ال و براکت خطی از نامی مبهم که به بر سر زبان ها افتاده با توضیحات و بیان تفاوت ها در ایند. همچنین تلاش شد با توضیحات تخصصی و به دور از تعریفات کلیشه ای شما را به درک تغییرات ایجاد شده و اینکه ای به سود شما عمل می کنند یا فقط محصولی تکراری اما با نامی جدید هستند برسانیم.

0 نظر

اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر میدهد.