خانه سبد خرید 0 لیست قیمت حساب کاربری

تفاوت پروژکتور LED با COB

تفاوت پروژکتور LED با COB
  • ۱۴۰۱-۱۱-۰۹
  • توسط مدیریت سایت
  • 0 نظر

تفاوت پروژکتور LED با COB

برای بسیاری از مشتریان این سوال پیش می آید که تفاوت پروژکتور LED با COB در چیست ؟

پروژکتور LED  و موارد استفاده ی آن :

نام محصولات در شاخه ی الکترونیک معمولا از ترکیب اجزای سازنده گرفته میشود که در پروژکتور های LED به طور مستقیم به نوع چراغ استفاده شده ربط دارد. حتی اگر لامپی با بخار جیوه یا بخار سدیم کار کند، همین اسم بدون تغییر بر روی محصول گذاشته می شود.

همه ی پروژکتور ها با اینکه کاربرد و ساختار گوناگون دارند،  از نظر فرم کلی و ظاهر شبیه به هم هستند. اگر به چگونگی تامین نور در خارج از ساختمان ها ، نحوه به نمایش درآمدن تابلوهای تبلیغات و مراکز خرید در شب دقت کنید،  پروژکتور های زیادی برای تشدید زیبایی و فرم بخشیدن به ساختمان ها در دور تا دور نصب شده است.

بخصوص اگر وارد سیلو ها، کارگاه های وسیع، صحنه ی تئاتر و حتی زمین فوتبال شوید، تامین نور آنها با محصولی جز پروژکتور های LED میسر نخواهد شد. نور افکن های LED از لحاظ قدرت تولید نور و ساختار با گونه های دیگر مانند هالید، کم مصرف ، بخار سدیم و مدادی قابل قیاس نیست و برای اجرای پروژه ها در اولویت قرار می گیرد. نورافکن های LED از لحاظ  ساختار فنی گرفته تا ویژگی های دیگر به ۳ گروه (که در این مقاله به طور مفصل فقط بر۲ نوع COB و LED تمرکز خواهیم کرد) تقسیم می شوند. در ادامه می خواهیم علاوه بر معرفیشان، تغییراتی که موجب خلق محصولی جدید به نام پروژکتور COB شده، را شفاف کنیم.

نورافکن های COB :

نام پروژکتور COB از حروف ابتدایی Chips on board انتخاب شده است.

با بهبود تکنولوژی و دسترسی تولید کنندگان به دانشی بهتر و بی نقص تر، عملکرد پروژکتور ها ارتقا یافت که همین موجب شد با انواع شرایط محیطی و فضاهای مختلف حتی شرایط اب و هوایی گرم یا سرد، سازگار شوند همچنین جریان برق کمتری دریافت و خروجی بهتری داشته باشند. سال هاست نورافکن های LED نسبت به منابع نور قدیمی، به دلایل ذکر شده و طول عمر بالاتر با استقبال بیشتری رو به رو شده اند.

در این محصول که زیر شاخه ی پروژکتور LED می باشد، یک تراشه کار گذاشته شده که همه ی حجم نور تولید شده را در نقطه ای محدود و نه چندان وسیع، جمع می کند.

زمانی که بخواهیم زاویه ی نور را کاهش دهیم، قطعه ای به نام لنز اضافه می کنیم. شعاع نور در پروژکتور های COB نسبت به گروه های دیگر کم عرض تر در نظر گرفته شده ازین رو اگر بخواهیم متنی خاص یا تصویری ویژه توجه افراد را جلب کند، این نوع بهترین گزینه می باشد. با این حال بخش قابل توجهی از نور پارک ها، تابلو های تبلیغاتی و کافی شاپ ها را تامین میکند.

اگر بخواهیم با ساختار نورافکن های COB بیشتر اشنا شویم، معنای نامش بخشی از آن را توصیف می کند. روی هر سطح کوچک (ماژول)، چندین قطعه LED گذاشته شده تا یک منبع نور فشرده بسازد. هنگام روشن کردن پروژکتور COB هر ماژول مانند یک درگاه نوری مستقل عمل می کند. در هر قطعه ۹ دیود نهفته که ارتباط آنها با یکدیگر مدار ایجاد میکند.

مقایسه نور led و cob

نکات مثبت نورافکن COB :

پروژکتور های COB به دلیل فواید زیاد، همواره برای نورپردازی اماکن مختلف انتخاب شده اند که به طور خلاصه به چند مورد مزیت اشاره می کنیم :

  • با توجه به اینکه سایز قطعات کوچکتر شده، بخاطر تلفیق چند دیود، شدت نور افزایش یافته است.
  • نسبت به انواع دیگر پروژکتور ها حرارت کمتری ایجاد می کند.

اگر چه فواید این نورفکن بسیار بیشتر از  پروژکتور LED می باشد اما ایرادات مختصری هم با خود به همراه دارد. طبق خصوصیت پیوند دیود ها که ذکر شد، اگر یکی از انها از کار بیوفتد، به طور کلی قطعات دیگر هم روشن نخواهند شد. پس اگر پروژکتور COB بسوزد بلااستفاده خواهد شد. البته تا حد زیادی می توان ازین مسئله جلوگیری کرد. اگر شدت جریان برق منطقه مورد نظر روند سینوسی ندارد، پروژکتور های COB تا سال های طولانی کار می کنند.

تولید نسل های مختلف نورافکن که هر‌کدام از جهتی نیاز افراد را برطرف کرده، در جلب رضایت افراد بی تاثیر نبوده اند. هر کدام خصوصیات منحصر به فردی دارند که در ادامه با مقایسه ی دو نوع نور افکن LED و COB به تفاوت هایشان پی خواهیم برد.

پروژکتور LED با پروژکتور COB چه فرقی دارد؟

اصولا مهم ترین و پایه ای ترین تفاوت با تغییر ساختمان ۲ گونه بوجود می اید اما نورافکن های LED اولین نوعی بودند که وارد بازار شدند و موجب حذف چراغ های گازی شده همچنین معایبش را رفع کردند و از ان زمان تا بحال ۲ گونه ی دیگر تولید شده اند.

ساختمان پروژکتور LED از دیود های فراوانی شکل گرفته که وظیفه خود را با تبدیل انرژی برق به نور به نحو احسن انجام می دهند. با آمدن پروژکتور های COB دیگر قطعات برای وصل شدن به مدار نیاز به واسطه نداشتند بعلاوه تعداد دیود ها هم نسبت به نورافکن های LED  افزایش یافته است.

اجزای پروژکتور COB به دو کنتاکت و یک مدار کاهش یافته که ساختمان کوچک و شیک تری ساخته است. همه ی این تفاوت ها در نما و شکل ظاهری این محصول تاثیر گذار بوده پس طبیعتا نورافکن LED که در ابتدای مسیر تکاملی قرار داشته، سایز بزرگتری دارد طوری که فرمش از فاصله کاملا دیده می شود. به طراحی اش انچنان اهمیت داده نشده در نتیجه تمام اجزای داخلی به وضوح نمایش داده می شوند. البته پروژکتور LED ویژگی های قدرتمندی دارد اما طبق موضوع مقاله برای درک کامل تفاوت ها به معایب باید اشاره کنیم.

نورافکن LED به دلیل حجم نور زیادی که تولید می کند، در مکان های وسیع کار گذاشته می شود. اگر محو بودن حاشیه های کادر نور برایتان اهمیت نداشته باشد و صرفا به نورانی کردن استادیوم، کارخانه و... اکتفا کنید، پروژکتور های LED نسبت به COB گزینه ی مناسب تری خواهند بود.

نورفکن های COB  بالعکس عمل کرده و کادر نور کاملا تیز و بدون سایه روشن است. این ویژگی کاربردی موجب شده نوری محدود و متمرکز برای اتاق پذیرایی، سالن مطالعه و گالری ها ایجاد کنند بعلاوه برای نمایشگاه های صنایع دستی تا اتاق جراحی که کارشان با ریزه کاری ها و جزییات گره خورده، توصیه می شود.

نورافکن های  COB با جمع کردن نور تولید شده در یک نقطه، تا ارتفاع زیاد آن را پرتاب کرده بنابراین تعداد محدودی از آن بهترین انتخاب برای سقف های بلند است.

طبیعتا ساختمان مبتدی پروژکتور LED نور تیره و تار تحویل می دهد که گاهی با چشمک زدن بر معایب خود می افزاید اما نورافکن های COB در عین حال که شدت نور خوبی دارند، نور یکدست تری تولید کرده که چشم را کمتر اذیت می کند. این تفاوت از اضافه شدن قطعه ای به نام رفلکتور می باشد که نبود ان در پروژکتور LED موجب ایجاد سایه روشن در حاشیه ها شده است.

قطعا هنگام خرید با اختلاف قیمت این دو دسته مواجه خواهید شد که کاهش قیمت پروژکتور های LED نسبت به COB امری طبیعی است. قیمت گرانتر نوع COB از ساختمان پیچیده تر ، فناوری مدرن تر و پیشرفته تر همچنین توان تولید نور نشات می گیرد.

در این مطلب تمام تفاوت های دو نسل پروژکتور های LED و COB به زبان ساده و روان بیان شد تا خرید شما بدون شک و دو دلی انجام شده و بدور از نارضایتی باشد.

0 نظر

اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر میدهد.